Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. prof. UKEN Marzena Błasiak-Tytuła

dr hab. prof. UKEN Marzena Błasiak-Tytuła

Zastępca Dyrektora, Profesor Uczelni

Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

marzena.blasiak-tytula@up.krakow.pl

tel: 12 662 6165

pok: 554

ORCID: 0000-0002-4827-8314

publikacje:


Ukończyła filologię polską w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii, neurologopedii, wczesnej interwencji terapeutycznej (w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie) oraz nauczania języka polskiego jako obcego (w Uniwersytecie Jagiellońskim).

W 2010 roku uzyskała dyplom doktora, a w 2020 roku doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.

Prowadzi badania naukowe dotyczące kształtowania się systemów językowych dzieci dwujęzycznych oraz zaburzeń rozwoju dzieci wychowywanych w dwujęzyczności (m.in. dzieci z alalią, autyzmem, zespołem Aspergera, afazją, dysleksją). Posiada doświadczenie terapeutyczne i diagnostyczne. Prowadzi szkolenia i konsultacje dla terapeutów, nauczycieli oraz rodziców w Polsce i za granicą.

Jest ekspertem z dziedziny logopedii w audycjach Radia Kraków.

 

Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:

  • Współpraca z Polską Szkołą Sobotnią w Plymouth (Wielka Brytania)
  • Koordynator projektu Wielość języków vs. wielojęzyczność. Rzeczywistość polsko-niemiecka, 2016 rok

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • Wczesne etapy rozwoju dwujęzyczności dzieci ukraińskich w polskich przedszkolach (NAWA BPN/GIN/2022/1/00013) – kierownik projektu

 

Prowadzone kursy:

  • Rozwój mowy dziecka bilingwalnego
  • Psychologiczne aspekty dwujęzyczności
  • Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
  • Zaburzenia komunikacji językowej – zagrożenie dysleksją, dysleksja
  • Metodologia badań logopedycznych
  • Zaburzenia rozwoju dzieci dwujęzycznych
  • Profilaktyka logopedyczna dziecka w sytuacji dwu- i wielojęzyczności
  • Metody pracy logopedycznej i glottodydaktycznej z dziećmi w polskiej szkole zagranicą
  • Warsztat pracy logopedy i glottodydaktyka
  • Ćwiczenia funkcji poznawczych wspierające naukę języka drugiego/obcego
  • Techniki terapii neurobiologicznej (ćwiczenia)
  • Seminarium magisterskie

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

Marzena Błasiak-Tytuła (2019), Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, ISBN: 978-83-8084-290-8.

 

Marzena Błasiak (2011), Dwujęzyczność i ponglish. Zjawiska językowo-kulturowe polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii, 2011, wyd. Collegium Columbinum, Kraków, ISBN: 978-83-7624-018-3.

 

Marzena Błasiak-Tytuła , Małgorzata Kuśnierz (2019) Wczesna terapia funkcji wzrokowych, [w:] Wyzwania terapii logopedycznej, „Nowa Logopedia”,  red. merytoryczna Halina Pawłowska-Jaroń, Ewa Bielenda-Mazur, Anna Siudak, Kraków : Collegium Columbinum ; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019, s. 53-66.

 

Marzena Błasiak-Tytuła, Agnieszka Ślęzak (2018), Nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego dzieci zagrożonych dysleksją [w:] Neurologopedia. Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek, Anna Siudak, wyd. WIR, Kraków, s. 101-117.

 

Marzena Błasiak-Tytuła, Jagoda Cieszyńska-Rożek, Zdzisława Orłowska-Popek (2018)  Norma czy zaburzenia rozwoju dzieci dwujęzycznych, [w:] Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak wyd. WIR, Kraków, s. 9-37.

 

Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek (2018), Ćwiczenia słuchowe w terapii logopedycznej  osób starszych, „Nowa Logopedia”, t. 7: Oblicza starości. Zagadnienia teorii i praktyki, red. A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda, wyd. Collegium Columbinum, Kraków, s. 223-236.

 

Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek (2017), Technika programowanie języka (pierwszego i drugiego) w pracy z dzieckiem bilingwalnym, [w:] „Mózg – język – komunikacja”, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, Wydawnictwo Rys, Poznań, s. 39-52.

 

Marzena Błasiak-Tytuła (2017), Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka dwujęzycznego, „Diagnoza i terapia w działaniach logopedy i terapeuty” red. Ewa Jeżewska-Krasnodębska i Barbara Skałbani, wyd. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, s. 247-256.

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

 

  1. Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła

Rok wygłoszenia: 2013

Tytuł referatu: Matka – emigrantka w kulturze brytyjskiej. O komunikacji Polek ze swoimi dziećmi w nowej rzeczywistości językowej

Nazwa konferencji: Kobieta w mozaice kulturowej. Wymiary przestrzeni życia i aktywności obywatelskiej, Międzynarodowa Multidyscyplinarna Konferencja Naukowa

Miejsce konferencji: Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków

 

  1. Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła, Agnieszka Ślęzak

Rok wygłoszenia: 2016

Tytuł referatu: Nauczanie dzieci dyslektycznych języka polskiego jako drugiego

Nazwa konferencji: III Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa –  Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej.

Miejsce konferencji: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

 

  1. Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek,

Rok wygłoszenia: 2016

Tytuł referatu:  Unterstützungsprogramm für Eltern von bilingualen Kindern (Programowanie języka polskiego jako drugiego u dzieci bilingwalnych).

Nazwa konferencji: VI Bundeskongress GMF Zwischen Deutsch und Polnisch. (Wielość języków versus wielojęzyczność. Rzeczywistość polsko-niemiecka).

Miejsce konferencji: Niemcy, Norymberga, Uniwersyteckie Centrum Języków Obcych

 

  1. Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła

Rok wygłoszenia: 2017

Tytuł referatu: Techniki terapeutyczne w pracy z dzieckiem dwujęzycznym z zaburzeniem rozwoju

Nazwa konferencji: XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Logopedia-Tradycja i perspektywy rozwoju w 40-lecie utworzenia studiów logopedycznych w Uniwersytecie Warszawskim. Pamięci doc. dr Marii Przybysz-Piwko

Miejsce konferencji: Uniwersytet Warszawski

 

  1. Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła, Marta Korendo

Rok wygłoszenia: 2018

Tytuł referatu: Problemy diagnostyczne dzieci dwujęzycznych

Nazwa konferencji: Ogólnopolska Konferencja Naukowa – Mózg – język – komunikacja.

Miejsce konferencji: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

Ekspert z dziedziny logopedii w audycjach Radia Kraków (m.in. audycja „Przed hejnałem”, audycja „Porada na telefon”)

 

Wykłady popularyzatorskie:

 

  1. „Dwujęzyczność – ujęcie teoretyczne oraz rozwiązania praktyczne”, wykład dla nauczycieli, Akademia Polskości. Studium metodyczne dla nauczycieli polonijnych, Chicago, USA, 15-20 grudnia 2014 r.
  2. „Problemy poznawcze dzieci dwujęzycznych”, wykład dla logopedów, terapeutów i rodziców, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków, Warszawa, Poznań 2015 r.
  3. „Zakres i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka ze specyficznymi trudnościami w nauce”, wykład dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa Zespołu Szkół im. Ks. J. Popiełuszki w Brzeziu, 23 marca 2015 r.
  4. „Opóźniony rozwój mowy”, wykład dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kłaju, 16 kwietnia 2015 r.
  5. „Praca z uczniem ze spektrum autyzmu”, wykład dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa im. Św. Kingi w Książnicach, 27 kwietnia 2015 r.
  6. „Nie współdziała, nie mówi – o początkach terapii dziecka z autyzmem”, wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bronisława Czecha, Zakopane, 12 maja 2018 r.; Zakład Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jana Grodka, 19 maja 2018 r.
  7. „Jak pomóc dziecku z zespołem Aspergera?” wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bronisława Czecha, Zakopane, 12 maja 2018 r.; Zakład Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jana Grodka, 19 maja 2018 r.
  8. „Jak się uczy mózg, czyli podstawy neurologii uczenia się i neurodydaktyki”, wykład dla nauczycieli, Krakowski Instytut Rozwoju Edukacji, Kraków, 20 listopada 2018 r.
  9. „Diagnoza dwujęzycznego dziecka z zaburzonym rozwojem”, wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego, Warszawa, 16 marca 2019 r.

 

Webinary:

  1. „Diagnoza dwujęzycznego dziecka z zaburzonym rozwojem”, wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego, Warszawa, 16 marca 2019 r.
  2. Normatywny a zaburzony rozwój dzieci wychowywanych w dwujęzyczności, Centrum Metody Krakowskiej, 2020 r.
  3. Wykorzystanie techniki programowania języka i dziennika wydarzeń w kształtowaniu dwóch systemów językowych dzieci wychowywanych w dwujęzyczności, Centrum Metody Krakowskiej, 2020 r.


Linki do stron zewnętrznych:

http://www.szkolakrakowska.pl/

https://centrummetodykrakowskiej.pl/