Przejdź do menu Przejdź do treści

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

Profesor Zwyczajny, Kierownik Katedry, Dyrektor Ośrodka Badań nad Mediami

Katedra Mediów i Badań Kulturowych

agnieszka.ogonowska@up.krakow.pl

pok: 543

ORCID: 0000-0001-6469-9242

publikacje:


Absolwentka  psychologii (1999, Wydział Filozoficzny, UJ; ścieżka specjalizacyjna: psychologia kliniczna dzieci i młodzieży); absolwentka kulturoznawstwa (2001, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, UJ; specjalność: filmoznawstwo). Jest absolwentką Studium Zarządzania i Biznesu UJ (2001, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Katedra Ekonomii Stosowanej) oraz London School of Accountancy  (2004).

Ukończyła również Dwuletnie Podyplomowe Kwalifikacyjne  Studia Logopedyczne (2017, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) oraz Podyplomowe Studia Neurologopedyczne (2019, Wydział Filologiczny UP).

Obroniła w 2002 roku doktorat na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej nt. „Edukacja medialna w kontekście rozwoju społeczeństwa demokracji komunikacyjnej”. W 2009 roku w Uniwersytecie Śląskim uzyskała habilitację na podstawie oceny kolokwium i dorobku naukowego, w tym monografii  „Voyeuryzm telewizyjny: między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza”. W 2015 roku uzyskała tytuł naukowy profesora nauk humanistycznych.

Kierowniczka Katedry Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Dyrektorka Ośrodka Badań nad Mediami UP oraz Zespołu Badań ds. Psychologii Mediów i Edukacji Medialnej w ramach Ośrodka Badań nad Mediami. Ekspertka komisji sejmowej ds. przeciwdziałania przemocy w mediach (Komisja Stała/Komisja Polityki Społecznej i Rodziny – IV kadencja Sejmu RP). Współzałożycielka i 1. prezeska Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.

Współpracowniczka Polskiego Komitetu ds. UNESCO. Ekspertka Komisji Europejskiej.

Prowadzi zajęcia dydaktyczne i warsztaty z zakresu: filmu, mediów, edukacji medialnej, komunikacji i psychologii społecznej, uzależnień od nowych technologii, psychologii mediów i komunikowania, gerontologopedii, komunikacji międzykulturowej, psychologii mediów. Wypromowała 5 doktorów (w tym 1 zagranicznego) w dyscyplinie literaturoznawstwo.

Zna języki obce: język niemiecki, język angielski, język hiszpański, język słowacki.

 

Realizowane projekty naukowe (lata 2006-2018):

2006: Metody badania tekstów literackich, liternetowych i (audio)wizualnych w ujęciu antropologiczno-społecznym

2007: Przemoc ikoniczna i medialna: metody badania oraz profilaktyka edukacyjna.

2008: Teksty kultury popularnej i medialnej w dyskursie edukacyjnym

2009: Rola nowych mediów w edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

2010: Badanie literatury i mediów w kulturze konwergencji

2011: Media lokalne: prasa, radio, telewizja

2012: Pamięć kulturowa i pamięć komunikacyjne a nowe media

2013: Komparatystyka medialna w perspektywie badań międzykulturowych

2014: Nowe media i komunikacja społeczna w optyce psychologii stosowanej

2015: Uzależnienia medialne: uwarunkowania psychokulturowe i socjologiczne

2016: Psychologia mediów i komunikowania: nowe perspektywy badania użytkowników mediów

2017-2018: Rola psychologii mediów i komunikacji w badaniu i projektowaniu badań z zakresu komunikologii, filmoznawstwa, medioznawstwa.

2019-2020 – cyberpsychologia i krytyczna humanistyka cyfrowa w badaniach mediów i ich użytkowników

 

Jest założycielką i redaktorką merytoryczną dwóch serii wydawniczych: „Psychologia Stosowana” oraz „Kultura i Społeczeństwo”
w Wydawnictwie Edukacyjnym w Krakowie.

Pełni funkcję redaktor naczelnej czasopisma naukowego „Studia de Cultura” wydawanego w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.

 

Pełnione funkcje:

  • Redaktor naczelna „Studia de Cultura”;
  • Członek Komisji ds. działań antymobbingowych

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • Grant ministerialny – „Studia de Cultura” – kierownik grantu
  • Grant na badania naukowe – Wydział Nauk Społecznych UP – 2020 -22 – kierownik grantu

 

Prowadzone kursy:

  • Podstawy komunikacji społecznej
  • Psychologia mediów i komunikowania
  • Teoria mediów i komunikowania
  • Współczesna socjologia mediów
  • Psychologia społeczna
  • Psychologia migracji

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

  • Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2018 [Media addiction. Conditions, treatment, prevention, Cracow 2018]
  • Psychologia mediów i komunikowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018 [Psychology of media and communication, Cracow 2018 ]
  • Komunikacja i pozrozumienie, Kraków 2015
  • Uzależnienia medialne czyli o patologicznym korzystaniu z mediów, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2014 [Media addiction: the pathological use of the media, Cracow 2014]
  • Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie [Contemporary media education: theory and reality, Cracow 2013]
  • Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2013 [Policy of  (re) presentation. Studies and sketches on media culture,  Cracow 2013]
  • Twórcze metafory medialne: Baudrillard-McLuhan-Goffman, Universitas, Kraków 2010  [Creative media metaphors: Baudrillard-McLuhan-Goffman, Universitas, Cracow 2010]
  • Telewizja w edukacji medialnej, Univeristas, Kraków 2009 [Television in media literacy, Cracow 2009]
  • Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów, Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007 [Between representation and simulation. Sketches from media sociology,  Cracow 2007]
  • Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006 [TVvoyeurism. Between television ontology and reality of TVuser, Cracow 2006]
  • Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004 [Iconic violence. Outline of the lecture, Cracow, 2004]
  • Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie 2004 [[Movie text in the contemporary cultural landscape, Cracow 2004]
  • Galaktyka po Gutenbergu? Reportaż z podróży kulturowych, Wydawnictwo Edukacyjne w Krakowie 2004 [The  Galaxy after Gutenberg? Reportage on cultural journeys., Cracow 2004]
  • Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Kraków, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2003 [Media education. The Key to Understanding Social Reality, Kraków, Cracow 2003]

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem:

 

2014

17 – 18.01: Konferencja „Komunikowanie o zdrowiu” UJ, tytuł wystąpienia panelowego: „Komunikowanie o zdrowiu w mediach”.

28.-30.05: Konferencja: Zmiany rozwojowe w biegu życia. Konteksty i perspektywy. Organizator: Instytut Psychologii UMCS, tytuł referatów:

„Stymulacja kompetencji wizualnych dzieci w wieku przedszkolnym (w odniesieniu do komunikacji niewerbalnej”).

„Nauczyciel wobec zmian społeczno-kulturowych. Rola edukacji psychologicznej” (współautor: Piotr Słowik)

13.06. Konferencja naukowa nt.”Re: Reprezentacja – Rekonstrukcja – Reinterpretacja” organizowana przez Katedrę Mediów i Badań Kulturowych; tytuł wystąpienia: „W kręgu fantazji i obsesji. Próba rekonstrukcji portretu psychologicznego rodziny Beksińskich”

18.09-21.09 – Konferencja PTP – Psychologia w zmieniającym się świecie – Bydgoszcz, tytuł wystąpienia: Uzależnienia medialne – uwarunkowania psychologiczne i socjokulturowe;

25.09-26.09 – I Kongres Edukacji Medialnej (PTEM/UP), tytuł wystąpienia: Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień

6-7.11 – Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Gender – Edukacja – Praca. Cenzury płci-praktyki oporu” Ośrodek Badań nad Mediami; referat: „Agresja w cyberprzestrzeni”

18.12.14 – Ogólnopolska Konferencja organizowana przez Małopolski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego „Rozumienie – diagnoza i terapia”, tytuł referatu: „Stymulacja kompetencji językowych i komunikacyjnych w kontekście uzależnień medialnych”;

 

2015

05-06.03. Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa nt. Język a media. Zjawiska językowe i komunikacyjne we współczesnych media, org. IFP UP w Krakowie; tytuł wystąpienia: Język filmu a stopień, zakres i głębokość przetwarzania informacji i zapamiętywania treści u widzów (projekt eksperymentu psychologicznego).

 

2016

3-5.03.2016, „Technologiczno-społeczne oblicza XXI w, AGH (Wydział Humanistyczny), tytuł referatu: Człowiek wobec technologii. O patologicznym korzystaniu z mediów

1.12.2016, Religia i kultura w mediach cyfrowych, Ignacjanum w Krakowie; referat: Popkulturowe narracje autobiograficzne i konstruowanie tożsamości jako wynik procesu uczenia się

8-10.12.2016, II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców w Krakowie, uczestnik i współorganizator zjazdu: tytuł referatu: Ekshibicjonizm i voyeuryzm: z psychologii do filmo- i  medioznawstwa

 

2017

26.09.2017: Konferecja szkoleniowa: Bezpieczna +; Organizator Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Tarnowskiej; temat konferencji i wystąpienia: Wpływ mediów elektronicznych na rozwój językowy, komunikacyjny i społeczny dzieci i młodzieży szkolnej. Uzależnienia od nowych technologii. Profilaktyka- Terapia- Przyczyny

20-22.10: Konferencja naukowa: Filologie a budowanie społeczeństwa otwartego – organizator: Instytut Neofilologii UP w Krakowie: moderatorka panelu (jęz. hiszpański)

30.10.2017. Konferencja szkoleniowa:  +; Organizator Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Tarnowskiej; temat: Coaching umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci i młodzieży szkolnej

22.11-25.11.2017 : KUL. # Kongres Dydaktyki Polonistycznej; tytuł referatu: Przekaz wartości w cyberprzestrzeni

8.12.2017: Ośrodek Badań nad Mediami, Tytuł konferencji: „Teatr w edukacji i profilaktyce. Profilaktyka i edukacja poprzez teatr”; tytuł referatu: Praca z ciałem oraz formy teatralne w profilaktyce uzależnień behawioralnych

 

2018

16-17.02: Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze,  III Zjazd Polskiego Kulturoznawstwa

04. 2018: Filmowe psycho-tropy (II edycja); organizator: SWPS, UŚ, tytuł wystąpienia: Terapia w filmie i terapia poprzez film: twórca – bohaterowie – widz

17-18.09: Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Technologii Kształcenia, UAM w Poznaniu, Konferencja nt. Media a edukacja: mediakreator; tytuł referatu: Edukacja medialna w kontekście cyberpsychoologii;

28.10 – 29.10. 2018: Ogólnopolska Konferencja Naukowa, UG, Starość – język – komunikacja. Nowe obszary logopedii, tytuł wystąpienia: Stymulowanie sprawności językowo-komunikacyjnych seniorów.

30.11. 2018. Zagubione w milczeniu. Mutyzm wybiórczy i inne zaburzenia wśród dzieci, Niepubliczny Instytut Kształcenia Nauczycieli WE w Krakowie, tytuł referatu: Bunt i lęk. Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania niemówienia u dzieci oraz adolescentów

30.11. – 1.12. 2018: XXI Kongres Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego, UP w Krakowie: Neuropsychologia i Neurologopedia: Mózg i język w prcoesie poznawania świata  , Polskie Towarzystwo Neuropsychologiczne, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju IFP; tytuł wystąpienia: Perspektywa temporalna w myśleniu, języku i komunikacji seniorów. Propozycja diagnozy

 

2019

22.02- 23.03. : Bezpieczna szkoła, konferencja organizowana przez WE MK (tytuł referatu: Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży);

1.03. 2019: Kierunek Bezpieczeństwo, ODN Poznań, tytuł referatu: Wirtualne zagrożenia, czyli jak radzić sobie w sieci.

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

Działalność w ramach Ośrodka Badań nad Mediami – szkolenia, treningi z zakresu edukacji medialnej, nowych mediów, uzależnień od nowych technologii