Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Katarzyna Maria Pławecka

Katarzyna Maria Pławecka – pochodzi z Ziemi Limanowskiej i jest z nią związana na wiele sposobów. W tym regionie spędziła dzieciństwo oraz spotkała „najpierwszych” nauczycieli w trakcie swojej edukacji (Szkoła Podstawowa w Kamionce Małej, I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana w Limanowej). Podczas sześciu lat studiów (WSP im. KEN, Kraków) ukończyła dwa kierunki: Bibliotekoznawstwo i Informację Naukowo-Techniczną oraz Filologię Polską. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa; adiunkt w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego; członkini Centrum Badań nad Kulturą i Edukacją Regionalną. Ponadto: współorganizatorka Jesiennych Szkół Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego (pięciu edycji); kierownik praktyk pedagogicznych zawodowych w szkole podstawowej (2012/2013), od 2016 do nadal; sekretarz Instytutowej Komisji Rekrutacyjnej (2003–2006); od 2020 roku członkini Instytutowej Komisji Rekrutacyjnej; opiekun studiów stacjonarnych (od 2003 roku); członkini Wydziałowej Komisji Wyborczej na kadencję 2012-2016; członkini zespołu ds. pracy nad SID (System Informacji Dydaktycznej IFP) oraz ECTS (w latach 2005-2006); koordynator prac Działu Karier i Promocji UP (2009, 2010). Opublikowała monografię autorską pt.: Przygotowanie polonistyczne uczniów wiejskich gimnazjów w perspektywie dalszego kształcenia (na przykładzie gminy Laskowa),Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013. Autorka kilkudziesięciu publikacji, poświęconych: edukacji regionalnej i międzykulturowej we współczesnej szkole; literaturze i kulturze pogranicza; procesowi kształcenia literacko-kulturowego oraz samokształcenia uczniów, a także nauczycieli. W 2019 roku ukończyła Szkołę Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense i uzyskała Certyfikat Tutora.

 

Funkcje pełnione w komisjach, zespołach, redakcjach czasopism, stowarzyszeniach i innych gremiach naukowych (stan obecny)

Członkini:

  1. Rady Instytutu Filologii Polskiej.
  2. Rady Programowej dla kierunku filologia polska.
  3. Centrum Badań nad Kulturą i Edukacją Regionalną.
  4. Instytutowej Komisji Rekrutacyjnej.

 

Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:

Przeprowadzenie cyklu zajęć dla studentów filologii polskiej Wileńskiego Uniwersytetu Edukologicznego (Vilnius Pedagogical University, 2017r.).

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

Udział w realizacji projektu „KOMPETENTNY NAUCZYCIEL – MISTRZ I WYCHOWAWCA” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (2018 – 2023).

 

Prowadzone kursy:

Dydaktyka języka polskiego w szkole podstawowejProjektowanie kształcenia w szkole ponadpodstawowej z tutoringiem;  Stylistyka praktycznaCzytanie kultury regionu;  Projektowanie zajęć z edukacji regionalnejEwaluacja procesu kształcenia w szkole podstawowej; Praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi; Multimedia w pracy polonisty.

 

Najważniejsze publikacje naukowe

 

Monografia autorska:

Katarzyna Pławecka, Przygotowanie polonistyczne uczniów wiejskich gimnazjów w perspektywie dalszego kształcenia (na przykładzie gminy Laskowa), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.

 

Fragment recenzji: Problem efektywności kształcenia w gimnazjach wiejskich – w aspekcie przygotowania młodzieży do samokształcenia – nie został do tej pory dogłębnie zbadany i opisany. Problematyka badań w monografii została szeroko zakrojona. Autorka stara się uwzględnić wiele różnych czynników, warunkujących polonistyczne przygotowanie uczniów i zdiagnozować wpływ tych czynników na postawy życiowe młodzieży wiejskiej, związane z wyborem dalszej drogi kształcenia. ISSN 0239-6025, Prace Monograficzne nr 680.

 

Rozdziały i artykuły w monografiach zbiorowych (wybór):

 

  1. Fotografie Klementyny Zubrzyckiej-Bączkowskiej jako do-świadczenie regionu (na przykładzie wystawy – „Światło-czułe świadectwo. Skarb z Limanowej”) [w:] „Czytanie Dwudziestolecia IV”, t. 1, red. E. Wróbel, J. Warońska, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2016, s. 253-266.
  2. Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych w świetle wypowiedzi uczniów i studentów [w:] Bohaterowie (nie tylko) szkolnych lektur, red. A. Jakubowska-Ożóg, D. Hejda, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego,  Rzeszów 2016, s. 27-43.
  3. Zofia Oleksówna – nauczycielka profesorów. W kręgu ponadczasowych wartości,[w:] Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, J. Knap, M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2017, s. 271-291.
  4. Pomiędzy kulturą a ziemią”. Od świata globalnego do lokalnego na przykładzie literatury „stąd”,„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia VIII”, red. Szymańska, M. Pieniążek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 195-212.
  5. Pamięć Limanowszczyzny. Lekcja dialogu między literaturą międzywojenną a współczesną antropologią polonistyczną, Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. – 2018, T. 27, s. 55-78. Adres url: www.researchgate.net/publication/338939533_Pamiec_Limanowszczyzny_Lekcja_dialogu_miedzy_literatura_miedzywojenna_a_wspolczesna_antropologia_polonistyczna DOI: 10.31261/TPDJP.2018.27.04
  6. Znaczenie obrzędowości dla budowania więzi międzyludzkich w kontekście wyzwań współczesności (na przykładzie sięgających nieba palm wielkanocnych i nabożeństw majowych w Małopolsce) [w:] Obrzędy, zwyczaje, rytuały w kulturze i edukacji regionalnej / Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2019, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, s. 159-175.
  7. Doświadczanie miejsca w wychowaniu do wartości (na przykładzie wypowiedzi studentów z Polski i Litwy) [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, przy współpracy M. Nowak, Lublin 2019, Wydawnictwo KUL, s. 637-650.
  8. Samokształcenie w edukacji polonistycznej wobec wyzwań związanych z reformą szkoły oraz opinii ósmoklasistów,„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguage Polonae Partinentia” 2019, Z. 10, red. Z. Budrewicz, D. Łazarska, s. 210-227.
  9. Jak pogłębiać więzi młodych ludzi z ich miejscem zamieszkania? Wędrówki po Krakowie inspirowane twórczością Doroty Terakowskiej, „Polonistyka. Innowacje”. 2019, nr 9, s. 141-153.
    Adres url: pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/19137 DOI:10.14746/pi.2019.9.10
  10. Od empatii do sprawczości. Jak kształtować wrażliwość młodzieży we współczesnej szkole?, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2020, nr 1, s. 253-270.  DOI:10.18778/1505-9057.56.13 Adres url: http://czasopisma.uni.lodz.pl/polonica

 

Udział w konferencjach (10 najważniejszych):

  1. Jam jest dwór szlachecki w Laskowej”, czyli sekretne związki człowieka z miejscem…/ Ogólnopolska konferencja naukowa: Dwory i dworki w kulturze regionu. Region – edukacja – kultura, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie oraz Miejski Ośrodek Kultury w Bukownie, 29-30 maja 2014 r.
  2. Cierpienie − „przejmująca lekcja” człowieczeństwa…/Międzynarodowa konferencja naukowa: Lęk – ból – cierpienie w tekstach wielkich twórców kultury polskiej XX I XXI wieku, Akademia Pomorska, Ustka 5-7 czerwca 2014 r.
  3. Fotografie Klementyny Zubrzyckiej-Bączkowskiej jako do-świadczenie regionu (na przykładzie wystawy – „Światło-czułe świadectwo. Skarb z Limanowej”)/ Ogólnopolska konferencja naukowa: „Czytanie Dwudziestolecia IV”, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 25-26 września 2014 r.
  4. Pamięć Limanowszczyzny w międzywojennej twórczości Władysława Dunarowskiego/ Ogólnopolska konferencja naukowa: Proza dwudziestolecia międzywojennego z dzisiejszej perspektywy, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie,  2- 3 marca 2017 roku.
  5. Jak w nowoczesnej szkole kształtować wrażliwość młodego człowieka? Od empatii do wrażliwości „ku sprawczości”/ Ogólnopolska konferencja naukowa: Szkoła i polonistyka szkolna wobec przemian XXI wieku, Uniwersytet Łódzki, 25-26.09.2017 roku.
  6. Doświadczanie miejsca w wychowaniu do wartości (na przykładzie wypowiedzi studentów z Polski i Litwy)/ III Kongres Dydaktyki Polonistyczne: Polonistyka w świecie wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 22-25 listopada 2017 roku.
  7. K čítaniu jeden krok – o prebudení lásky k čítaniu z pohľadu súčasnej poľskej praxe/ Międzynarodowa konferencja naukowa: Rozvijanie citatelskej gramotnosti deti a mladeže/ POLSKO-SLOVENSKO INTERREG. Transgraniczna spójność kulturalna, Oravská knižnica Antona Habovštiaka v Dolnom Kubíne, 14.03.2018 r.
  8. O rozbudzaniu miłości do lektury (i miejsca) z perspektywy nowoczesnej praktyki polonistycznej/ Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa: Życie bez miłości jest (nie)możliwe, Uniwersytet Rzeszowski, 24-25 maja 2018 r.
  9. Pogranicze polsko-słowackie jako miejsce kulturalnego wrzenia, dialogu oraz dyskursów tożsamościowych (na przykładzie mikroregionów: limanowskiego i orawskiego) Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Tożsamość na styku kultur, Wilno, Uniwersytet Witolda Wielkiego, Akademia Edukacji, 17-18 października 2019 r.
  10. „Kapitały” lokalności w świecie globalnym/ IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej:  Lekcja polskiego. Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku,  Collegium Maius, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu, 20-23 listopada 2019 r.

 

Współpraca z instytucjami naukowymi, oświatowymi, społecznymi i kulturalnymi:

 Współpracuję ze szkołami Małopolski w ramach organizacji studenckich praktyk pedagogicznych (śródrocznych i zawodowych); dwukrotnie (2018 r., 2019 r.) pełniłam funkcję przewodniczącej jury Powiatowego Konkursu Poezji ks. Jana Twardowskiego „Śpieszmy się kochać ludzi…”. Konkurs recytatorski organizowali: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Laskowej oraz Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Turystyki w Laskowej;  brałam udział w pracach Komisji Konkursowej VIII Powiatowego Konkursu Poetyckiego im. Zosi Smreczyńskiej, który odbył się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Limanowej (2019 r.);  uczestniczyłam w projektach np.: 1) „Czytam, więc jestem…” – czyli moc lekcji języka polskiego w ramach realizacji projektu „Tydzień Bibliotek 2014 – „Czytanie łączy pokolenia”, UP im. KEN w Krakowie; 2) „Odkrywamy tajemnice dworu szlacheckiego w Laskowej”. Wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Kultury Sportu i Turystyki w Laskowej oraz dziedzicem dworu Michałowskich współorganizowałam (od 2015 r. do 2019 r.) cykliczne spotkania edukacyjno-kulturalne dla młodzieży szkolnej, popularyzując literaturę i kulturę regionu.

 

Odznaczenia i nagrody:

  • Nagroda Rektora – zespołowa II stopnia za podręcznik pt.: „Drogi i ścieżki polonistyki gimnazjalnej”, Kraków, dnia 14 października 2002 r.
  • Nagroda Dyrektora Instytutu IFP za prace na rzecz Instytutu Filologii Polskiej, Kraków 2004 r.
  • Nagroda Rektora – zespołowa II stopnia za pracę zbiorową, pt.: „Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych”, Kraków dnia 14 października 2006 r.
  • Dyplom uznania Wójt Gminy Laskowa oraz Przewodniczącej Rady Gminy Laskowa za „podejmowane działania na rzecz rozwoju i promocji Gminy Laskowa oraz jej dziedzictwa kulturowego”, Laskowa 2013 r.
  • Dyplom „Przyjaciela Przedszkola Samorządowego w Laskowej”, Laskowa 2016r.
  • Medal Brązowy za Długoletnią Służbę z dnia 28 września 2018 roku, podpisany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Linki zewnętrzne:

https://www.laskowa.pl/aktualnosci/edukacja/2019/xvi-edycja-powiatowego-konkursu-poezji-ksiedza-jana-twardowskiego-spieszmy-sie-kochac-ludzi-juz-za-nami

http://mbp.limanowa.pl/konkursy/799/zwyciezcy-viii-powiatowego-konkursu-poetyckiego-im

laskowa.pl/aktualnosci/kultura/2019/odkrywamy-tajemnice-dworu-michalowskich-w-laskowej