dr Katarzyna Sedivy-Mączka

Kierownik Studiów Podyplomowych z Logopedii
Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju
katarzyna.sedivy-maczka@up.krakow.pl
pok: 554
ORCID: 0000-0001-5974-1055
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi?KAT=%2Fpublic%2Fexpertus%2Fpar%2Fbib%2F&FST=data.fst&FDT=data.fdt&ekran=ISO&lnkmsk=2&cond=AND&sort=-1&mask=2&F_00=02&V_00=Sedivy-M%B1czka+Katarzyna+Neurologopeda, pedagog specjalny; posiada doświadczenie diagnostyczne i terapeutyczne; tworzy programy terapeutyczne dla dzieci niesłyszących, autystycznych, z zespołem Aspergera, zaburzeniami komunikacji językowej oraz zagrożonych dysleksją; prowadzi badania dotyczące wpływu technik artykulacyjnych stosowanych w terapii logopedycznej na rozwój mowy; interesuje się nabywaniem systemu językowego oraz umiejętności czytania dzieci rozwijających się prawidłowo oraz w sposób nienormatywny; autorka publikacji naukowych oraz pomocy terapeutycznych; prowadzi konsultacje, a także szkolenia dla terapeutów, nauczycieli i rodziców.
Pełnione funkcje:
- Kierownik Studiów Podyplomowych z Logopedii
- Opiekun III roku I stopnia studiów Logopedycznych
- Członek Komisji Rekrutacyjnej
Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:
- Udział w międzynarodowym projekcie (konkurs MEN) Akademia-Nauczyciela.pl
- Współpraca z Polską Szkołą w Dublinie.
Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):
- Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem
- Zastosowanie techniki Manualnego-Torowania Głosek w terapii
- Nauka czytania w szkole podstawowej
Prowadzone kursy:
- Techniki terapeutyczne – Wczesna Nauka Czytania,
- Techniki terapeutyczne – stymulacja funkcji poznawczych,
- Kształtowanie i rozwój mowy dziecka,
- Metodyka pracy logopedycznej,
- Manualne Torowanie Głosek,
- Seminaria
Najważniejsze publikacje naukowe:
- Korendo M. Sedivy-Mączka K., 2020, Wczesna terapia dzieci z autyzmem, [w:] red. J. Skibska, Terapia interdyscyplinarna – wybrane problemy,
- Sedivy-Mączka K.,2019, Stymulacja komunikacji językowej dziecka z autyzmem, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,
- Kuśnierz M. Sedivy-Mączka K., 2019, Budowanie planu ruchu artykulacyjnego u dzieci z zespołem Downa, [w:] Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. – 2019, Vol. 26, nr 2, s. 115-125,
- Sedivy-Maczka K., 2018, Torowanie ruchu artykulacyjnego, [w:] Neurologopedia. T. 1, Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, red. M. Błasiak-Tytuły i A. Siudak, S. 127-134,
- Cieszyńska-Rożek J. Sedivy-Mączka K., 2017, Metoda Krakowska – stymulacja funkcji słuchowych, [w:] Mózg – język – komunikacja, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, S. 17-28,
- Korendo M. Sedivy K., 2017, Wczesne objawy autyzmu, [w:] Diagnoza interdyscyplinarna : wybrane problemy, red. J. Skibskiej, S. 231-239,
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
- 26-27.10.2019, XVI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna pt. Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar?, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Referat z mgr M.Kuśnierz: Wykorzystanie Manualnego Torowania Głosek w budowaniu systemu językowego dzieci z zaburzeniami rozwoju;
- 30.11-01.12.2018, XXI Kongres Towarzystwa Neuropsychologicznego Neuropsychologia i neurologopedia: mózg i język w procesie poznawania świata, referat: Budowanie planu ruchu artykulacyjnego – MTG, M. Kuśnierz K. Sedivy-Mączka, Kraków;
- 18 – 19 października 2018 roku – II Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Mózg – Język – Komunikacja w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykład: Doświadczyć mówienia – rozwój języka dziecka z zaburzonym planem ruchu;
- 4.06.2018, Udział w konferencji naukowej: Progres neonatologii a postawa terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju, referat: Wczesne diagnozowanie zaburzeń autystycznych, Tarnowska Szkoła Wyższa;
- 28.05.2015, referat: Percepcja wzrokowa – terapia dzieci i młodzieży, II Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa, „Piękno neurobiologii – Mózg wzrokowy w działaniu” Kraków;
- 19 – 20.05.2015, I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Metodycznej Neuronauki wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych – Plastyczność mózgu w terapii, rehabilitacji i edukacji, Opole; referat z dr hab. M. Korendo: Wczesna diagnoza autyzmu;
- 09.05.2014, I Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa w UP w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, referat: Torowanie ruchu artykulacyjnego
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
- 30.06.2019, Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu i szkole II Ogólnopolska Konferencja w Miedźnej, referat: Etapy Symultaniczno – Sekwencyjnej Nauki Czytania® a rzeczywistość szkolna. Konferencja współorganizowana przez: Katedrę Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
- 19.05.2019, Wykład szkoleniowy dla nauczycieli, terapeutów, logopedów i rodziców, Programowanie Języka, Gdańsk.
- 18.05.2019, Wykład szkoleniowy dla nauczycieli, terapeutów, logopedów i rodziców, Symultaniczno Sekwencyjna Nauka Czytania®, Gdańsk
- 25.04.2019, III Konferencja Naukowa Dziecko z dysleksją w szkole, Lipnica Wielka, referat: Techniki terapii dzieci z dysleksją.
- 12.04.2019, Konferencja Uczę dziecko z dysleksją – skuteczne metody pracy dydaktycznej i wychowawczej, Kraków. Referat: Techniki terapii dzieci z dysleksją w wieku szkolnym.
- 10.05.2018, Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania w przedszkolu i szkole Ogólnopolska Konferencja w Ciechanowie, referat: Skuteczne sposoby nauki czytania – metoda Symultaniczno – Sekwencyjna,
- 13 – 15.11.2015 w ramach międzynarodowej konferencji „Dwujęzyczność dzieci w rodzinach mieszanych”, Szkoła Polska na Węgrzech, Budapeszt, referat:a) Stymulacja rozwoju systemu językowego dzieci dwu i wielojęzycznych,
b) Nauka czytania jako stymulacja artykulacji i systemu językowego, - Współpraca przy organizacji Światowego Dnia Wcześniaka przez Szpital Uniwersytecki w Krakowie, Oddział Kliniczny Neonatologii.
Pomoce dydaktyczne dla logopedów i terapeutów:
- Czytanie programowane- ćwiczenia dla dzieci z dysleksją, Sedivy, K., 2009
- Ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, ćwiczenia koncentracji, Sedivy K., 2011
- Percepcja wzrokowa, Korendo M. Sedivy K., 2015
- Percepcja słuchowa, Korendo M, Sedivy K., 2015