Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Agnieszka Urbańczyk

dr Agnieszka Urbańczyk

Adiunkt

Katedra Mediów i Badań Kulturowych

agnieszka.urbanczyk@up.krakow.pl

pok: 560

publikacje:


Dr Agnieszka Urbańczyk, kulturoznawczyni i literaturoznawczyni. Ukończyła polonistykę antropologiczno-kulturową w ramach MISH UJ, a doktorat na Wydziale Polonistyki UJ napisała w ramach Diamentowego Grantu. Efektem tej pracy jest wydana w 2021 roku przez Księgarnię Akademicką monografia Utopia jest sprzedawana oddzielnie. Polityczność science fiction w recepcji fanowskiej (na przykładzie Star Treka). Jej zainteresowania badawcze związane są z politycznością kultury popularnej, kulturą fanowską, science fiction studies, teorią krytyczną, biopolityką i teologią polityczną.

Wybrane publikacje:

  • A. Urbańczyk, Star Trek V, w: Routledge Handbook of Star Trek, red. S. Mittermeier, S. Rabitsch, L. Gacia-Siino, [brak wskazanego miejsca wydania]: Routledge 2022.
  • A. Urbańczyk, Turning the Political into Ideology: The Exorcising of a Metaphor in James Blish’s Short Story Adaptation of a Cold War Star Trek Narrative, „European Journal of American Culture” 2022, nr 3 (41).
  • A. Urbańczyk, Utopia jest sprzedawana oddzielnie. Polityczność science fiction w recepcji fanowskiej (na przykładzie Star Treka), Kraków: Księgarnia Akademicka 2021.
  • A. Urbańczyk, Terra Ignota. Marksizm kosmiczny jako marksizm apofatyczny, „Praktyka Teoretyczna” 2021, tom 41, nr 3.
  • A. Urbańczyk, „Piękne życzenia urodzinowe i piosenki i melodyjka”. Szczerość i kicz w twórczości internetowej osób starszych w perspektywie koncepcji dystynkcji Pierre’a Bourdieu, „Wielogłos” 2020, nr 4.
  • A. Urbańczyk, Muzeum, które nie może przetrwać. Wirtualne muzeum feministyczne a próby utrwalania kobiecej twórczości fanowskiej, „Przestrzenie Teorii” 2021, nr 34.
  • A. Urbańczyk, World Re–building. Eschatological Thought in the Science Fiction Genre as Exemplified by Star Trek, „Science Fiction Research Association Review” 2019, nr 1.
  • A. Urbańczyk, Fan labor jako praca. Ekonomia fandomu w dobie Internetu, „Teksty Drugie” 2018, nr 5.
  • A. Urbańczyk, Subwersja, nie sztuka. Korzenie, założenia i problemy fan studies, „Przestrzenie Teorii” 2018, nr 29.
  • A. Urbańczyk, Rewolucja jako konieczność biopolityczna w twórczości Brunona Jasieńskiego, „Wielogłos” 2018, nr 2.

Wybrane artykuły przyjęte do druku:

  • A. Urbańczyk, Finding a dead dove in the refrigerator. The anti-shippers’ call for exclusion of sensitive content as a means of establishing position in the field of fan production, „Przegląd Kulturoznawczy” 2022, nr 3 (53).
  • A. Urbańczyk, Crossing the Divide: Shitposting as a Mode of Fan Production, w: Archives of Affect. Productivity in Fan Cultures, red. D. Ciesielska, M. Hills, N. Lamerichs, A. Zarzycka, Amsterdam: University of Amsterdam Press 2022.
  • A. Urbańczyk, The hurt and the comfort in J. M. Dillard’s Mindshadow: Tie-in novels and/as fanfiction, w: Strange Novel Worlds? Star Trek Novels and Fiction Collections in Popular Culture, red. C. I. Caron, K. Noone, McFarland [publikacja planowana na koniec 2022].

Wybrane wystąpienia konferencyjne:

  • The 9th international conference of the European Popular Culture Association „EUPOP 2022”, Kraków, 14–16 lipca, tytuł referatu: The Fandom that Never Was (But Desperately Wants to Be). A Case Study of Polish Star Trek Fandom and Its Anachronisms.
  • „Hope in a Hopeless World: Sketches for a New Society,” Kraków 24 czerwca 2022, keynote: Fully Automated Luxury Cook-Shops of the Future, or On the Uneasy Relationship Between Science Fiction and Utopia.
  • „Digital Americas” International Conference, Graz, 21–29 października 2021, tytuł referatu: The Americanization of Semi-Peripheral Fandoms. The Case of Fandom in Poland.
  • „The Senses of Science Fiction” International Conference, Warszawa 5–7 grudnia 2019, tytuł referatu: Against the Metaphor: The Literal Presence of Storyworld in SF.
  • International Fan Studies Conference „Artifacts – Archives – Affairs. Perspectives on Fan Production”, Kraków 11–13 października 2019, tytuł referatu: What of Our Own? The Virtual Feminist Museum and the (Im)Possibility of Preservation of Fan Productivity.
  • „Worlding SF” Conference, Graz, 6–8 grudnia 2018, tytuł referatu: World Re–building. Eschatological Thought in the Science Fiction Genre as Exemplified by Star Trek.
  • 2nd International Conference „50 Shades of Popular Culture”, Kraków, 20–23 lutego 2017, tytuł referatu: Re–creating Fandom: Statistics and Failure of Representation.
  • 2017 Narratives of Displacement International Conference: „Roots and Routes: The Modern Quest for (Im)Mobility”, London 18 – 19 lutego 2017, tytuł referatu: Displacement in Time as a Means of Cognitive Estrangement in Star Trek.