System jakości kształcenia
W Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie jakość kształcenia zapewniona jest poprzez wdrożenie Wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia (WSJK), zgodnie z Zarządzeniem Rektora z dnia 26 listopada 2020 roku (Zarządzenie Nr R/Z.0201-100/2020).
Wewnętrzną strukturę zapewniania jakości kształcenia Uczelni tworzą:
- Uniwersytecka Rada ds. Jakości Kształcenia
- Rady Jakości Kształcenia dla kierunku/kierunków
- Koordynatorzy Kierunkowi
Nadzór nad WSJK sprawuje Prorektor ds. Kształcenia i Rozwoju, natomiast Senacka Komisja ds. Kształcenia pełni funkcję doradczą.
Na poziomie Instytutu jakość kształcenia zapewniają Koordynatorzy Kierunkowi oraz Rady Jakości Kształcenia dla kierunków: filologii polskiej, kulturoznawstwa i wiedzy o mediach, logopedii.
Zgodnie z Zarządzeniem Rektora:
- członkowie Instytutowej Rady Jakości Kształcenia oraz Koordynatorzy Kierunkowi są wyznaczani przez Dyrektorów Instytutów, oni też określają liczebność RJK zależnie od potrzeb danej jednostki;
- kadencja Rad trwa cztery lata (obecnie 2020-2024);
- Koordynatorzy Kierunkowi wchodzą także w skład Rady Jakości Kształcenia dla poszczególnych kierunków.
Zadania Instytutowej Rady ds. Jakości Kształcenia określone w Zarządzeniu Rektora są realizowane poprzez:
- działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na danym kierunku, w tym przygotowanie corocznego raportu dotyczącego zapewnienia jakości kształcenia na danym kierunku i przedłożenia go Uczelnianej Radzie ds. jakości kształcenia;
- monitorowanie procesu nauczania zdalnego;
- organizowanie spotkań z opiekunami roczników, studentami, pracownikami, interesariuszami zewnętrznymi;
- hospitacje nauczycieli akademickich (w oparciu o wzór arkusza hospitacji – załącznik 1); Procedura hospitacji zajęć dydaktycznych
- ankietyzację studentów;
- ankietyzację interesariuszy zewnętrznych (w oparciu o wzór ankiety – załącznik 2).