Przejdź do menu Przejdź do treści

mgr Maria Stachoń

mgr Maria Stachoń

Asystent

Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

maria.stachon2@up.krakow.pl

pok: 553

publikacje:


Ukończyła filologię polską (spec. nauczycielską) w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji  Narodowej w Krakowie.

Od 2017 roku pracuje jako nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej. Jest doktorantką literaturoznawstwa w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFP UP. Jej zainteresowania naukowe skoncentrowane są przede wszystkim na szkolnym odbiorze literatury. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat uczniowskiej recepcji sacrum w staropolskiej poezji.

 

Prowadzone kursy:

  • dydaktyka języka polskiego w szkole podstawowej
  • prawne i etyczne aspekty zawodu nauczyciela
  • sztuka pisania
  • warsztaty literackie w szkole podstawowej
  • komunikacja wizualna w kształceniu szkolnym
  • antropologiczne aspekty odbioru dzieła literackiego w szkole podstawowej

 

 

Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem

  1. IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej, Lekcja polskie(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 20–23.11.2019 r.
  2. IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Oblicza miłości. Przeszłość – Teraźniejszość – Perspektywy, Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL, 10.05.2019 r.
  3. Konferencja naukowa Obrzędowość w kulturze i edukacji regionalnej z cyklu Region – Edukacja – Kultura, Pracownia Edukacji Regionalnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz Miejski Ośrodek Kultury w Bukownie, 21–22.06.2018 r.
  4. Międzynarodowa konferencja НАУКА – 2018, Wydział Filologiczny Grodzieńskiego Uniwersytetu Państwowego im. Janki Kupały w Grodnie, 10.04.2018 r.

 

Artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach wieloautorskich:

  1. Stachoń M., Staropolska poezja religijna w zreformowanej szkole ponadpodstawowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae”, 2021, nr 12, s. 288­­–
  2. Stachoń M., O kształtowaniu tożsamości narodowej i czytaniu staropolskiej poezji religijnej [w:] Lekcje polskie(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis, Poznań 2021, s. 117–132.
  3. Stachoń M., Patriotyzm w teorii, literaturze, edukacji i doświadczeniu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae”, 2019, nr 10, s. 297–
  4. Stachoń M., Licealiści o obrzędowości utrwalonej w „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” Jana Kochanowskiego [w:] Obrzędy, zwyczaje, rytuały w kulturze i edukacji regionalnej, Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2019, s. 216–226.
  5. Stachoń M., Kultura czytelnicza nastolatków w świetle badań sondażowych. O wartości lektury tekstów dawnych na temat obrzędowości, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, 2018, nr 16, s. 320–331.
  6. Stachoń M., O relacji literatura – religia w perspektywie postsekularnej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Historicolitteraria”, 2018, nr 18,
    218–223.

 

Pełnione funkcje:

  • Sekretarz czasopisma ,,Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”
  • Członkini Rady Instytutu Filologii Polskiej